Sunnah Nabi Dipermainkan

Kalong Emas Beri Pakai Kepada Leher Babi

Begitulah kata Imam Syafie. Sunnah Nabi telah disalahgunakan. 'Ilmu kalau diberikan kepada orang yang berhak adalah adil. Jika diberikan kepada orang yang tidak layak itu adalah zalim dan menyembunyikan ilmu itu adalah fasik' kata Imam Syafie lagi.

Bukan senang ye? Tanggungjawab ilmu, menanggungnya ibarat 'luah mati bapak, telan mati emak'. Kalau ditegah ilmu tu, zalimlah orang Alim tu dan kalau salah beri pakai kepada orang yang bukan ahlinya, fasik pulak jadinya orang Alim tu. Maka banyaklah orang Alim fasik di alam ini kerana menyalahgunakan amanah Allah itu.

Ilmu yang dipelajari itu menjadi kesan negatif lebih daripada memberi kesan positif. Maksudnya kesan terhadap hati yang dapat menyemai benih kehalusan budipekerti dan ketenangan abadi. Orang tak tahu bahawa ‘Ilmu itu bukan riwayat tetapi ia adalah dirayat/pengalaman’. Mereka melihat orang itu dikatakan bijak apabila pandai berkata-kata dan berucap dengan alunan antonasi bahasa yang memukau dan memikat ketika berpidato. Orang ini dikatakan orang yang berilmu atau ulamak.

Mereka menganggap bahawa ilmu itu riwayat atau pandai bercerita hal-hal orang yang terdahulu seperti para nabi dan rasul, khalifah, para sahabat, tabi’in, ulamak salaf dan para wali. Ilmu itu ialah mengetahui sejarah, boleh mentafsir Al-Quran, meriwayatkan hadis, mengajar ilmu-ilmu agama seperti ilmu tauhid, fekah dan tasawuf. Orang Alim itu menceritakan hal orang lain yang terdahulu darinya melalui kitab-kitab yang telah ditulis melalui pengalaman-pengalaman mereka yang terdahulu.

Padahal orang Alim itu tidak pernah meresapi celupan atau pun sedikit pun menghidu bau-bauan mereka yang terdahulu. Hanya sekadar bercerita dan mengajar, maka lain pengalaman yang dialami oleh guru, lain perjalanan yang dijejakinya.

Pelik ye? Bagaimana seorang yang berilmu itu boleh sesat lagi menyesatkan orang lain ke arah negatif? Jika ilmu tidak berdasarkan pengalaman, dan hanya ia menjadi bicara ilmu. Puncanya ialah kelalaian dan tidak sedar di mana kedudukan orang yang berilmu sebenarnya.

Pernahkah anda mendengar firman Allah seperti di bawah ini?

"Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya lalu Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran". QS. al-Jatsiyah (45) : 23

Aku nak memberi contoh orang yang seperti disebutkan dalam firman di atas. Orang ini hanya mengajar, menyuruh, menekankan hukum ke atas orang lain tetapi melonggarkan ke atas dirinya. Dia hanya menunjukkan contoh melalui perkataan-perkataannya sahaja tidak dengan contoh perbuatan.

Sama seperti firman Allah Taala;
“Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebaktian, sedang kamu melupakan dirimu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidakkah kamu berpikir?”. QS. al-Baqarah (2) : 44

Apakah mereka tidak menjalani jejak Rasulullah Saw.? Bukankah Baginda ialah Mahaguru kepada umat ini? Setiap pergerakan Baginda adalah contoh teladan yang baik dan itulah ilmu. Cuba kita kembali melihat sejarah perang Khandaq dan al-kisah terperinci riwayat begini sebutnya, suatu ketika perang Khandaq dan dinamakan Khandaq itu disebabkan gali parit. Baginda bermesyuarat dengan sahabat-sahabatnya bagaimana untuk menghalang bala tentera musuh dari menyerang mereka.

Maka masing-masing memberi pendapat. Ada yang berpendapat kita tidak payah memasang unggun api, kita terus menghadapi musuh sehingga syahid, kita berpindah tempat perkhemahan dan sebagainya . Akan tetapi Rasulullah Saw. telah mendengar Salman Al-Firisi berkata “Baik juga kita menggali parit dan menjeratnya dengan meletakkan tutupan pada lubang parit itu, maka apabila musuh datang, tidak lah sempat mereka menyerang dan kita membunuh mereka yang terjun ke dalam parit.

Bukan maksudku hendak menceritakan sejarah dan kebijaksanaan kaum muslimin dalam strategi peperangan, tetapi sikap contoh Rasulullah Saw. ‘Lalu tanpa berkata sepatah pun sebagai jawapannya yang Rasulullah Saw. menerima cadangan Salman atau tanpa menyuruh para sahabat melakukan penggalian parit tersebut dengan arahan sedikit pun, maka Baginda pun mengambil cangkul dan menggalinya seorang diri. Apa lagi yang diperhatikan oleh para sahabat? Melainkan mereka mengikuti perbuatan Rasulullah Saw. mengambil cangkul dan beramai-ramai melakukannya.

Setiap tindakan bahawa Nabi dahulu yang melakukannya seperti memberi salam, menghantar makanan pada waktu malam kepada orang-orang miskin, mengatur batu untuk membina masjid Nabawi dan lain-lain sehingga para sahabat tidak tahu apakah gerangan bakal dilakukan oleh Rasulullah Saw. Baginda adalah contoh yang mendahului dalam bentuk perbuatan, perkataan atau pun siru sira (rahsia di dalam rahsia) hati Nabi yang mana lagi tidak diketahui oleh para sahabatnya.

Itulah seperti yang aku katakan dahulu seumpama ini ialah ulamak ego yang menuding jari telunjuk tak sedarkan diri dengan 3 kesalahan. Pertama tidak mengotakan apa yang dikatakan, kedua menghina kaum muslimin yang bertaraf rendah dan ketiga malas untuk mengeluarkan tenaga membantu dengan melakukan perbuatan baik. Banyak aku dapati guru yang tahu mengarah sahaja.

Cubalah mereka belajar hikmah Nabi sedikit. Contohnya ketika menegur, ia tidak salah kalau kena pada masa dan tempatnya. Baca dan hayati sungguh-sungguh perilaku Nabi yang bertertib ketika menegur. Pada ketika orang sedang melakukan sesuatu kesalahan, jangan lah ditegur seketika itu jugak. Kerana orang yang sedang melakukan kesalahan atau kejahatan, pasti tidak akan menerima apa-apa teguran pun. Sifat tangguhkan bicara kesalahannya itu termaktub di dalam kitab-kitab hadis. Ia juga adalah sifat Allah Taala yang menangguhkan hukuman sehingga hari akhirat, hari pembalasan terhadap manusia degil.

Walaupun Nabi adalah sangat sensitif dengan setiap kejahatan dan tidak sanggup melihatnya kecuali perbuatan yang amat zalim seperti membunuh, wajib ditegah ketika itu juga. Ini semua bergantung kepada apa keadaan yang sesuai dalam tindakan kita. Cara sunnah Nabi yang bijaksana inilah yang kebanyakan diabaikan. Itu pun bukan hanya menegur sahaja tetapi jika pembunuh itu degil, tindakannya adalah dengan perbuatan.

serambi madinah


ShoutMix chat widget

0 comments:

Post a Comment


| Via Blogger Templates